Nors už lango akis dar džiugina žiemiški vaizdai – prasidėjęs paskutinis žiemos mėnuo sufleruoja, kad netrukus sulauksime pavasario, o jam artėjant po truputį pradedame rūpintis ir išvaizda, ir sveikata: imame atidžiau stebėti savo maisto racioną. Pavasaris daugeliui asocijuojasi su šviežumu, o ši tendencija atsispindi ir mūsų lėkštėse: žieminį maisto racioną pradedame keisti mitybą praturtindami šviežiomis daržovėmis, vaisiais, dažniau gaminame įvairiausias salotas ar renkamės lengvus garnyrus.
Vaida Budrienė, prekybos tinklo „Iki“ komunikacijos vadovė, pastebi, kad besikeičiantys kasdieniai mitybos įpročiai, didesnis dėmesys sveikai gyvensenai augina vaisių ir daržovių paklausą – būtent šie produktai yra vieni iš populiariausių kasdieniame pirkėjų krepšelyje.
„Artėjant pavasariui pastebime, kad auga sveikų produktų poreikis. Pirkėjai ima ieškoti būdų, kaip į organizmą susigrąžinti tas medžiagas, kurias galbūt prarado šaltojo sezono metu. Paskutinį žiemos mėnesį populiariausios išlieka sezoninės, lietuviškos daržovės: bulvės, morkos, kopūstai, tačiau pirkėjai artėjant pavasariui pradeda dairyti ir šviežios lietuviškos produkcijos, pavyzdžiui, agurkų ir pomidorų, kurie jau kovo mėnesį pasiekia prekybos tinklus“, – sako V. Budrienė.
Komunikacijos vadovė teigia, kad ši tendencija susijusi su pasikeitusiais mitybos įpročiais. Būtent dėl šios priežasties prekybos tinklas savo pirkėjams jau nuo pat kovo pradžios pradeda siūlyti šviežio derliaus produktus: Lietuvoje užaugintus pomidorus, agurkus bei salotas.
Ieško įvairovės
Įvairiausių rūšių daržoves prekybos tinklams tiekiančios įmonės UAB „Kietaviškių gausa“ direktorius Mindaugas Pupienis pasakoja, kad bėgant dešimtmečiams pakito ne tik žmonių maitinimosi tendencijos. Jis pokyčius pastebi ir vartotojų produktų pasirinkime: dabar žmonės labiau perka juoduosius, geltonus, oranžinius pomidorus, ieško įvairovės.
„Prieš kelis dešimtmečius apie 85 proc. parduodamų pomidorų buvo tik apvalūs ir tik raudoni, o dabar juos renkasi įvairiausius: slyvinius, vyšninius, visokių spalvų ir formų“, – pasakoja įmonės direktorius ir pabrėžia, kad tokiems pokyčiams įtakos tikriausiai turėjo net ir socialiniai tinklai, juose talpinamos maisto nuotraukos.
„Kai kiekvienas gali paskleisti žinutę ir parodyti tai, ką jis valgo, žmonės pradeda ieškoti įvairovės, gamindami maistą eksperimentuoja ir ruošią jį ne tik skanų, bet ir fotogenišką“, – teigia M. Pupienis.
Auginamos dviem būdais
Įmonės direktorius pasakoja, kad daržovės šiltnamiuose auginamos dviem būdais: po natūraliu apšvietimu ir naudojant šviesos technologijas.
„Vienas auginimo būdas yra tradicinis – kai daržovės sodinamos vėlyvą žiemą, o ankstyvą pavasarį jau tikimasi derliaus. Kad augimo procesai vyktų, tereikia šilumos ir natūralios saulės šviesos, tad šiuo atveju viskas priklauso nuo gamtos. Daržoves auginant pasitelkus šviesos technologijas – palankios sąlygos augti daržovėms sukuriamos dirbtinai“, – teigia jis.
M. Pupienis pasakoja, kad norint namuose ilgesnį laiką išlaikyti kokybiškas daržoves, joms reikalingos skirtingos laikymo sąlygos. Pavyzdžiui, agurkus ir salotas geriau yra laikyti šaldytuve. O pomidorus – kambario temperatūroje: „Nuskynus pomidorą jame vyksta dar iki 100 cheminių reakcijų, kambario temperatūroje laikomas pomidoras toliau noksta ir sirpsta. Šaltoje aplinkoje tie procesai nutrūksta ir jis užsikonservuoja esamoje būsenoje.“